FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/05/2018

Underhållsskyldighet vid växelvist boende

Hej! Är separerad från barnens far och barnen bor växelvis hos oss. Han tjänar dubbelt så mycket som jag i månaden men kräver att vi ska dela alla utgifter även dyrare som t ex glasögon ridskola cykel. Kan jag begära att han tar större del i dessa utgifter då han tjänar det dubbla i lön, jämfört med min lön, över 70 000 i mån? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar, med gemensam vårdnad, har gemensam underhållsskyldighet för sina barn fram till dess att de fyllt 18 år. Underhållsskyldigheten omfattas av vad som är rimligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap 1 § föräldrabalken). Gällande storleken på underhållet ska var och en av föräldrarna bidra efter egen ekonomisk förmåga (7 kap 1 § 3 st. föräldrabalken). Föräldrarna antas stå för de kostnader som uppkommer när barnet bor hos var och en av dem men ingen av föräldrarna är normalt skyldiga att betala underhållsbidrag för barnet till den andra föräldern vid växelvist boende.

Om den ena föräldern har betydligt högre inkomst kan det vara rimligt att denne betalar mer men det är i så fall upp till föräldrarna själva att avgöra. Utgångspunkten är annars att föräldrarna uppfyller sin underhållsskyldighet genom att stå för de dagliga kostnader som uppkommer då barnet bor hos dem och sedan fördela kostnader för större inköp solidariskt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare