FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/06/2018

Underhållsskyldighet under sommarlovet för barn med sommarjobb

Behöver man betala underhåll över sommarlovet för barn over 18år som går I gymnasiet då hen har egen inkomst over sommaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. Föräldrabalken.

Utgångspunkt underhållsskyldighet
Du som förälder har en underhållsskyldighet tills dess att barnet fyllt 18 år enligt 7 kap. 1 § st 2. Eftersom du beskriver att ditt barn går i gymnasieskola, följer dock en fortsatt försörjningsplikt för dig som förälder tills barnets skolgång är avslutad. Detta trots att barnet fyllt 18 år, men senast när barnet fyllt 21 år.

Barnets behov påverkar storleken av underhållsskyldigheten
Underhållets storlek bestäms dock med hänsyn till barnets behov. Föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga och barnets egna inkomster är saker som kan påverka storleken av underhållet (7 kap. 1 § st 1). Om exempelvis föräldrarna har begränsad ekonomi, och barnet har en bra inkomst, är det naturliga svaret att barnet inte har behov av underhåll under dessa månader.

Svaret på din fråga är helt enkelt JA, du behöver betala underhåll utifrån barnets BEHOV.

Du är mer än välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare