FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/01/2017

Underhållsskyldighet till barn som bor varaktigt hos ena föräldern

Hej!

Jag har en 14 årig dotter som jag och mamman har gemensam vårdnad om. Vi separerade när dottern var ca 1år. Dottern har tidigare bott växelvis varannan vecka men de senaste 2 åren har hon bott hos mig. Mamman vägrar att bidra med något utan tycker att jag ska stå för allt, efter att dottern flyttade till mig. Har jag rätt att få underhåll från henne.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder är skyldig att utge underhållsbidrag om barnet bor varaktigt hos den andra föräldern. Det framkommer av föräldrabalken 7:2 p. 2 (här). Om barnet vistas mer än 60 % av tiden hos ena föräldern är huvudregeln att barnet är varaktigt bosatt där och bidrag kan således fastställas. Din f.d. fru är alltså skyldig att fullgöra sin underhållsskyldighet. Om hon inte betalar underhållsbidraget kan du ansöka om underhållsstöd hos Försäkringskassan. När underhållsstöd utgår ska den bidragsskyldige föräldern helt/delvis återbetala det belopp som utgått till Försäkringskassan. Det framkommer av socialförsäkringsbalken 19:2 (här).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare