Underhållsskyldighet och skuldansvar för sambos

Hej. Som jag förstått det så har inte sambor någon försörjningsplikt gentemot varandra. Då undrar jag hur kfm kan utmäta mer än hälften av lönen för en person (8200kr kvar av lön när kfm utmätt) så att den andra personen får stå för typ hela bostadskostnaden (11900kr/månaden) osv för att denne person tjänar betydligt mycket mer. I dessa 8200kr är 1450kr inräknat för bensin till o från jobbet. Resten ska altså gå till bostad, mat osv. De säger att en sambo inte ska betala den andres skulder men det är ju precis det han/hon gör när man inte kan dela på kostnaden som bostadskostnad, mat osv. Sambon som tjänar mer blir ju straffad av att den andra personen har skulder och bor med personen samtidigt som de säger att man inte är försörjningsskyldiga gentemot varandra. Hur kan det vara såhär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag hoppas att jag kommer kunna hjälpa dig med din fråga.

Regler beträffande sambos finns reglerade i Sambolagen (SamboL). Av 1 § SamboL framgår att med sambos avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

För sambos finns det inga regler om giftorätt, inbördes underhållsskyldighet eller arvsrätt. Utgångspunkten är vidare att varje sambo står för sina egna skulder vilket alltså betyder att ni inte ansvarar för varandras skulder. Du har alltså ingen skyldighet att försörja sin sambo eftersom sambos inte har någon underhållsplikt gentemot varandra och du har inte heller någon skyldighet att stå för din sambos skulder.

När din sambo får sin lön utmätt så står din sambo för sina egna skulder just på grund av att din sambo får sin lön utmätt. Att denna utmätning sedan föranleder att du får stå för en större del av ert hushålls levnadskostnader är inte samma sak som att du står för din sambos skulder. Det är absolut att räkna som en effekt av att din sambo är skuldsatt men det är alltså en annan fråga än att du står för din sambos skulder.

Jag hoppas att jag besvarat frågan på ett tydligt sätt samt att du är nöjd med mitt svar.

Vänligen,

Moa HultinRådgivare