FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/06/2018

Underhållsskyldighet när ena föräldern har mycket högre inkomst

Vi har gemensam vårdnad om Våra tre barn som är 9,14 och 15 år. De bor varannan vecka hos oss. Sonen på 14 år spelar fotboll och det blir höga avgifter till cuper osv. Mitt ex vill inte betala något extra för barnen utan vi delar på alla utgifter. Dock tjänar han ca 70000kr i månaden och jag 32000kr i månaden. Jag känner att han borde betala någon form av underhåll till mig då jag inte kan erbjuda barnen ett lika bra levnadssätt som mitt ex.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i Föräldrabalken (FB).

Utgångspunkten är att ni som föräldrar gemensamt ska ta del av kostnaderna för era barns underhåll i relation till er egen ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § FB)
Eftersom ni har gemensam vårdnad och barnen bor växelvis hos er föräldrar så finns som utgångspunkt därför ingen skyldighet för ena föräldern att betala underhållsbidrag till den andre. Däremot kan det i vissa situationer vara rimligt att ena föräldern betalar underhållsbidrag trots att barnen bor växelvis hos båda, exempelvis om ena föräldern har en mycket högre inkomst än den andre. Eftersom barnens pappa tjänar betydligt mer, kan det i ditt fall vara rimligt att han bidrar med mer, då hans ekonomiska förutsättningar är högre än dina och för att dina barn ska få en liknande levnadsstandard hos er båda.

Lagen ger inte mycket ledning i detta fall, jag rekommenderar dig därför att boka ett webbmöte med en handläggare på försäkringskassan som kan hjälpa dig vidare med dina frågor. Det kan du boka här

Hoppas du har fått hjälp med din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare