FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/04/2018

Underhållsskyldighet för myndigt barn som studerar på gymnasienivå

Hej, har en 18 åring som tänker flytta hemifrån. Hon studerar 2a året på gymnasiet. Jag studiebidraget. Om hon flyttat har vi föräldrar försörjningsskyldighet då? Om så är fallet vad eller vilja utgifter är vi skyldiga att betala?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen föräldrabalken (FB).

Föräldrar är enligt 7 kap. 1 § FB skyldiga att svara för underhåll åt barnet så länge det är under 21 år gammalt om det studerar på gymnasienivå. Alltså är ni så länge er dotter läser på gymnasiet skyldiga att försörja er dotter. Detta innebär att ni ska betala för mat, boende, kläder och andra grundläggande behov.

Enligt samma paragraf ska ni som föräldrar fullgöra er ersättningsskyldighet " efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga." Man kan även beakta barnets egna inkomster och tillgångar. Enligt 3 st. ska du och din dotters far dela på kostnaderna efter förmåga; tjänar du exempelvis mer får du också betala en större del av underhållskostnaden.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare