FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/05/2018

Underhållsskyldighet för det 18-åriga barnet?

Föräldrarna har underhållsavtal som gäller tom jag gått ut gymnasiet. Hela underhållet betalas av pappa, till mamma. Jag bor inte mer än ett par dagar hos mamma, är hos pappa varannan helg o lov. Nu har jag fyllt 18 år. Ska pappa fortf betala till mamma? Blir det avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Den föräldern som du inte bor tillsammans med har underhållsskyldighet för dig så länge du bor hos den andre. I ditt fall betalar din pappa till din mamma. Denna summa ska betalas till din mamma fram tills att du fyller 18 år. Sedan ansvarar du själv över din ekonomi och underhållet ska då betalas direkt till dig. Tänk på att den du bor hos kan begära att du betalar för att bo där. Det är därmed inte säkert att din förälder är "snäll" och låter dig bo gratis. Ni får diskutera en rimlig summa för vad det kan tänkas kosta att bo hemma.

Betalningsskyldigheten regleras vanligtvis utifrån försäkringskassans regler med vissa villkor. För att din pappas ska vara skyldig att betala underhåll för dig är ett av kraven att du ska bo hos din mamma. Har din mamma mottagit underhåll för dig en längre tid och du bott någon annanstans kan underhållet återkrävas. Det kan snarare ses som avtalsbrott att ta emot underhåll för barn som inte är boende i hemmet.

Gäller försörjningen underhållsskyldighet för dig med vanliga villkor är det inte avtalsbrott att inte betala om du inte bor där, och inte heller att du mottager ditt underhåll själv. Du har rätt till att få underhåll utbetalt till dig nu. Du kan om du bor någon annanstans begära att dina föräldrar betalar underhåll till dig gemensamt. De har skyldighet att gemensamt hjälpa till med din försörjning i den mån de kan, så länge du inte har någon inkomst själv.

Om du inte bor hemma hos någon av dina föräldrar och undrar över din försörjning så kan du kontakta försäkringskassan för mer information. De kan gå närmare in på din situation i detalj och berätta vad som gäller för dig. (klicka endast på länken)

Välkommen om du har fler frågor i ditt ärende

Jennie NilssonRådgivare