FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/09/2014

Underhållsskyldighet för barn som läser vidare på gymnasienivå efter studenten

Min dotter tog studenten i juni. För att kunna söka in på läkarlinjen läser hon nu kemi och fysik på KomVux, ämnen hon inte läste i gymnasiet. Hon får inte studiestöd från CSN eftersom det inte är heltidsstudier. Ska jag fortsätta betala underhåll till henne?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt Föräldrabalken (FB) 7 kap. 1 § så upphör föräldrarnas underhållsskyldighet som huvudregel när barnet fyllt 18 år, men om barnet går i skola utsträcks underhållsskyldigheten under den tid barnet går i skolan men som längst tills barnet fyller 21 år. Till skolgång som ger underhållsskyldighet räknas grundskoleutbildning, gymnasieutbildning och "annan jämförlig grundutbildning". Studier på universitets- och högskolenivå innebär inte underhållsskyldighet efter 18 års ålder. Det finns i Föräldrabalken inget krav att studierna ska bedrivas på heltid.

Högsta domstolen har i praxis (se NJA 1990 s. 49) behandlat fall där barnet fullföljt en gymnasieutbildning ("tagit studenten") och sedan innan 19 års ålder påbörjat en ny gymnasieutbildning. Domstolen ansåg inte att det innebar att barnet avslutat sin skolgång, och föräldrarna var underhållsskyldiga enligt Föräldrabalkens regler under studietiden men längst till 21 års ålder.

Att studierna bedrivs på KomVux påverkar inte bedömningen då det är "annan jämförlig grundutbildning" till gymnasieskolan, och det handlar om kurser hon inte läst på gymnasiet. Även att på KomVux läsa upp icke-godkända kurser ger underhållsskyldighet. Däremot om dottern läser upp betygen på redan godkända kurser så innebär det inte underhållsskyldighet för föräldrarna enligt FB.

Hoppas att detta var svar på dina frågor, annars får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare