FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/10/2018

Underhållsskyldighet för barn som går i gymnasiet och extrajobbar

Min son är 19 år o bor hos mig heltid.

Han är inte riktigt klar med gymnasiet o går under hösten nu o läser in ämnen han missat.

Han jobbar extra ca.10 tim/vecka.

Hans pappa vill inte längre betala underhåll då han tycker att sonen själv tjänar pengar o ska klara sig själv.

Är de inte rimligt att pappan betalar tills han är klar med gymnasiet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder är skyldig att betala underhåll till sitt barn om föräldern inte varaktigt bor tillsammans med barnet (7 kap. 2 § föräldrabalken). Underhållsskyldigheten ska enligt huvudregeln vara tills barnet fyller arton år, men kan sträcka sig ända upp till 21 års ålder om barnet går i skola, t.ex. i gymnasium (7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken). En förälder är alltså underhållsskyldig fram tills barnet avslutar skolgången, dock som längst till 21 års ålder.

Underhållsskyldigheten ska betalas utifrån vad som anses vara skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Omfattningen av underhållsskyldigheten påverkas även av barnets egna inkomster och tillgångar samt barnets sociala förmåner (7 kap. 1 § första stycket föräldrabalken). Detta innebär alltså att barnets t.ex. extrajobb men även studiebidrag kan påverka hur mycket föräldern blir skyldig att betala i underhåll. Av bestämmelsens förarbeten (prop. 1978/79:12 s 154) framgår dock att mindre inkomster från sommarjobb eller liknande förhållanden normalt inte ska påverka föräldrarnas underhållsskyldighet. Ett barn i högre ålder som börjat förvärvsarbeta får dock i allmänhet räkna med att använda inkomsterna av arbetet till sitt eget uppehälle. Detta utesluter dock inte att föräldrarna ändå kan ha underhållsskyldighet för att barnet ska komma upp i den standarden de är berättigade till.

Sammanfattningsvis

I nuläget har din sons pappa underhållsskyldighet för din son eftersom han fortfarande går i gymnasiet. Om din sons pappa har en normalgod inkomst styrs underhållsbeloppet av din sons behov. Barnets behov räknas oftast ut genom schablonbelopp som är framtagna för vad ett barn i den åldern normalt behöver. Den inkomst barnet tjänar och det studiebidrag barnet eventuellt får påverkar beloppet i den mån att det minskar den summa som omfattas av underhållsskyldigheten. Beroende på hur mycket det rör sig om, kan alltså beloppet som din sons pappa är skyldig att betala minska.

Ett rimligt underhållsbelopp kan du räkna ut på försäkringskassans hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare