FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/07/2014

Underhållsskyldighet för barn som fyllt 18

Hej

Jag och min fru har tre barn var sedan tidigare men inga gemensamma. Nu är en av hennes söner 20 år. Han har inte gått i skolan på flera år och har heller ingen annan sysselsättning och ingen egen inkomst. P g a vår ekonomi så har vi svårt att försörja honom/klara oss. Vi har varit i kontakt med socialen men de säger att vi är försörjningsskyldiga för honom. Jag trodde att försörjningskyldigheten var upp till 18 år eller vid skolgång som längst 21 år. Min fråga är: är vi försörjningsskyldiga för vår 20-åring (finns det något läge där soc kan hävda det med våra förutsättningar)?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler angående underhållsskyldighet gentemot barn finns i 7 kap i föräldrabalken (FB). Huvudregeln är att underhållsskyldigheten upphör då barnet fyller arton, se 7 kap 1 § 2 st FB. Undantaget gäller, precis som du säger, om barnet fortsatt bedriver grundskole- eller gymnasiala studier och inte är över 21 år.

Det är skolgången som är den avgörande faktorn för att undantaget skall bli tillämpligt. Ni är alltså inte underhållsskyldiga.

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare