FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/10/2018

Underhållsskyldighet för barn som arbetar heltid

Min son som är 16 år har börjat jobba heltid (40 tim/vecka) och bor hos sin mamma. Han skall betala nu i början 3000 kr/månad till henne. Skall jag som pappa behöva fortsätta betala underhåll på 2073 kr/månad till henne?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälder är skyldig att betala underhåll till sitt barn om föräldern inte varaktigt bor tillsammans med barnet (7 kap. 2 § föräldrabalken). Underhållsskyldigheten ska enligt huvudregeln vara tills barnet fyller arton år, men kan sträcka sig ända upp till 21 års ålder om barnet går i skola, t.ex. i gymnasium (7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken). En förälder är alltså underhållsskyldig fram tills barnet avslutar skolgången, dock som längst till 21 års ålder.

Underhållsskyldigheten ska betalas utifrån vad som anses vara skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Omfattningen av underhållsskyldigheten påverkas även av barnets egna inkomster och tillgångar samt barnets sociala förmåner (7 kap. 1 § första stycket föräldrabalken). Detta innebär alltså att barnets t.ex. extrajobb men även studiebidrag kan påverka hur mycket föräldern blir skyldig att betala i underhåll. Av bestämmelsens förarbeten (prop. 1978/79:12 s 154) framgår dock att mindre inkomster från sommarjobb eller liknande förhållanden normalt inte ska påverka föräldrarnas underhållsskyldighet. Ett barn i högre ålder som börjat förvärvsarbeta får dock i allmänhet räkna med att använda inkomsterna av arbetet till sitt eget uppehälle. Detta utesluter dock inte att föräldrarna ändå kan ha underhållsskyldighet för att barnet ska komma upp i den standarden de är berättigade till.

Sammanfattningsvis

En förälders underhållsskyldighet ska fullgöras utifrån barnets behov. Föräldern ska således betala för de normala kostnader som barnet har såsom t.ex. mat och kläder. På försäkringskassans hemsida finns hjälpmedel för att kunna räkna ut ett skäligt underhållsbelopp. Underhållsbeloppet minskar i förhållande till de inkomster som barnet har. Beroende på hur mycket din sons lön består av kan det alltså innebära att du inte ska behöva vara skyldig att betala något underhåll. Eftersom du skriver att din son arbetar heltid, torde han ha en sådan inkomst som innebär att underhåll inte är nödvändigt, eftersom din sons behov täcks utan de inkomster han får från sitt egna arbete.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare