FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/05/2017

Underhållsskyldig vid växelvis boende?

hej! min sambo har sina barn ons-mån varannan vecka! kan mamman till barnen kräva fullt underhåll på 1573 kr per barn då? tycker inte det låter rimligt då dom ska äta och bo hos oss oxå! men vi får inget underhåll som hjälp! dom har ju ungefär barnen lika mycket! tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

En förälder som inte varaktigt bor med barnen är underhållsskyldig, föräldrabalken 7:2. Vid växelvis boende tänker man att föräldrarna betalar kostnaderna när de har barnen hos sig. Eftersom barnen bor nästan lika mycket hos båda föräldrarna så är alltså huvudregeln att din sambo inte har underhållsskyldighet. .

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare