FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/08/2014

Underhållsskyldig efter skilsmässa?

Min man vill skiljas och vi äger ett hus ihop. Min man vill inte ha barnen men tycker att jag ska bo kvar i huset. Kan man skriva ngt sorts avtal så att Jag och barnen 13+18 år gamla bor kvar i huset utan att vi köper ut honom? Vad kan man förvänta sig att han ska betala för: Huset? Barnen? Min inkomst är 28600:/mån Hans är 34000:-

Lawline svarar

Hej,

I föräldrabalken, , finns bestämmelser avseende underhållsskyldighet för föräldrar. Vidare regleras i 7 kap. 5§ föräldrabalken, att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet är underhållsskyldig mot barnet, om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Detta innebär alltså att om ni skiljer er, så upphör denna rättsliga underhållsskyldighet för din man.

Om ni bor tillsammans betraktas ni som sambos, oberoende om ni är tillsammans/gifta eller inte. Ni kan självfallet avtala om vilka kostnader var och en skall stå för. Äger ni sedan huset tillsammans torde man presumera att ni delar på kostnaderna för hushållet, men även detta står fritt att avtala om.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare