underhållsplikt för makar under betänketid

Hej

Om man flyttar i från sin man under betänketiden och man har en inkomst på 30000 kr före skatt, får man kräva försörjning under den perioden? El finns det en gräns?

Mia

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Allmänt om försörjningsplikt för makar

Regler om försörjningsplikt återfinns i Äktenskapsbalken. (ÄktB). Då betänketiden inte avslutats än, så anses ni fortfarande vara gifta. De regler som aktualiseras är då underhållsplikt för makar. Enligt 6 kap. 1 § ÄktB ska makarna var och en efter sin förmåga bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. Kravet innebär att makarna borde leva under likadana förhållanden, oavsett om den ene makens tillgång är större än den andres.

Kravet att makarna ska bidra var och en efter sin förmåga innebär att man i första hand ser till lönen, men även andra tillgångar kan tas med i beräkningen. En make kan också bidra med förnödenheter och eget arbete.

Om det som den ena maken ska bidra med inte räcker till för makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll ska den andre maken skjuta till de pengar som behövs (6 kap. 2 § ÄktB)

Vad gäller i ditt fall?

Eftersom kravet på försörjningsplikt innebär att makarna ska leva under likadana förhållanden finns det ingen beloppsgräns för försörsjningsplikt. Bedömningen utgår alltså från er bådas ekonomiska situation. Då jag inte har mer information än din lön blir det svårt för mig att bedöma om någon försörjningsplikt uppkommer. Det viktiga med regleringen dock som jag skrev ovan att ni ska leva under likadana förhållanden under äktenskapet.

Hoppas du fick någorlunda svar på din fråga

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare