FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/02/2018

Underhållsbidrag vid växelvist boende

Hej

Jag och mitt ex har barnen lika mycket jag har underhållsstöd vid växelvis boende från försäkringskassan. Mitt ex tjänar mer än dubbelt så mycket som jag ska han då betala underhåll?. Jag har det väldigt tufft då jag jobbar halvtid och får utvecklingsstöd . Vi delar barnbidraget vi har 2 barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrars underhållsskyldighet regleras i 7 kap föräldrabalken (länk). Enligt 1 § ska föräldrar svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Har ni barnen lika mycket anses barnen bo växelvis hos er. Vid växelvis boende är huvudregeln att ingen av föräldrarna ska betala underhåll (se 2 §). Underhållsskyldigheten fullgörs genom det växelvisa boendet. Högsta domstolen (NJA 2013 s 955) har dock i en dom kommer fram till att om den ena föräldern har ett större ekonomiskt utrymme än den andra föräldern kan denne tvingas att betala underhållsbidrag trots växelvist boende. I avgörandet uttalade domstolen att ett barn har rätt att leva på en nivå som inte alltför mycket avviker från den som den ekonomiskt bäst ställda föräldern har, även när barnet inte bor hos denne.

I ditt fall tolkar jag det som att ditt ex har en mycket högre inkomst än dig och därför kan det eventuellt vara möjligt att ditt ex ska betala underhållsbidrag till barnen. Underhållsbidrag vid växelvist boende är dock ett undantag och huvudregeln är egentligen att ingen förälder ska betala underhållsbidrag vid växelvist boende.

Om du vill ha mer information om underhållsbidrag vid växelvist boende kan du boka en tid med en av Försäkringskassans handläggare, det gör du HÄR. Annars kan du boka en tid med en av Lawlines jurister, vilket du gör HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare