FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/06/2018

Underhållsbidrag vid växelvis boende

Barnens pappa tjänar cirka 450 000kr/år. Jag kommer ha en "vanlig" lön på cirka 300 000kr/år. Han driver eget och tar ut lite lägre lön än vad han kunnat (pga skatter) men desto större aktieutdelning, sista var på cirka 1miljon och denna summa kommer bara stiga med åren. Samtidigt som han har olika bolag kan plockar aktieutdelning ifrån men inte lön. Är aktieutdelning något man tar hänsyn till när man ska göra en bedömning om standardtillägg? Vi kommer på sikt ha våra två barn 50/50. Hur går jag isåfall vidare i detta ärende och vad kan det röra sig om för summor i månaden extra för mig?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En förälders underhållsskyldighet regleras i Föräldabalken (FB). För att svara på din fråga krävs det att vi går igenom vissa sakomständigheter.

Underhållsskyldighet
Föräldrar svara som huvudregel för att betala underhåll tills dess att barnet fyllt 18 år, dock sträcker sig underhållsskyldigheten ytterligare tre år om barnet fortfarande går i skolan (7 kap 1§ 2st FB). Underhållets storlek beräknas efter barnets behov. Om en förälder tjänar mer, ska den föräldern betala en större del av underhållet. En sådan beräkning är enbart baserad på inkomster i form av lön, ej aktieutdelning.

När ska underhåll betalas ut?
Enligt Föräldrabalken (7 kap 2§ FB) kan underhåll fullgöras genom:
- varaktigt boende, genom att ha barnet boende hos sig fullgör man sitt underhåll
- betala underhållsbidrag, genom att betala den förälder som bor med barnet varaktigt

Underhåll vid växelvist boende
När det kommer till växelvist boende måste barnet bo ungefär lika mycket hos båda föräldrarna. Huvudregeln enligt praxis säger att vid växelvist boende så fullgör båda föräldrar sin underhållsskyldighet. Detta betyder att ingen av föräldrarna behöver betala underhåll.

En möjlig väg att gå
Det finns en princip som säger att barnet ska ha en likartad ekonomisks standard, oavsett om barnet bor hos sin mamma eller pappa. Denna princip grundar sig i 7 kap 6§ FB och då beaktas det om det anses skäligt att den förälder som har det betydlig mer pengar ska betala underhållsbidrag, trots att det gäller växelvist boende. Tyvärr finns det få rättsfall inom detta området, men enligt min bedömning skulle denna princip enbart tillämpas när den ena föräldern lever på existensminimum och den andra har det gott ställt. I ert fall har båda föräldrarna en fast och bra lön, så därför skulle jag ha svårt att tro att denna princip skulle tillämpas, dock kan det vara värt ett försök.

För vidare hjälp skulle jag rekommendera dig att kontakta våra verksamma jurister här på Lawline.

Hoppas du fått större klarhet när det gäller underhållsbidrag!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare