FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/05/2018

Underhållsbidrag vid gemensam vårdnad

Hej! En fråga om underhållsbidrag.

Gemensam vårdnad där 2 barn bor varannan vecka hos sina separerade föräldrar. Ena parten arbetar skift och har barnen efter skolan och timmarna tills efter middag (måndag, tis, ons) Därefter sover barnen hos andre föräldern som inte arbetar skift. Båda föräldrar betalar lika för barnens mat och aktiviteter under sina veckor.

Föräldern som inte arbetar skift har mer ansvar för inköp av kläder och får allt barnbidrag. Andre föräldern köper också lite kläder när behov uppstår. Ska denne förälder även betala underhållsbidrag trots att det ej är mycket vaken tid efter middag mån tom onsdag som andre föräldern har dem och vad är isåfall en rimlig summa? (arbetar heltid men lågavlönad).

Tack så mycket på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldighet

Regler om underhållsskyldighet finns i 7 kapitlet föräldrabalken. Föräldrarna ska ansvara för underhåll åt barnen efter vad som är skäligt med hänsyn till barnens behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § föräldrabalken). Det innebär att huvudregeln är att föräldrarna ska ta del i barnens kostnader var och en efter sin förmåga.

Eftersom föräldrarna i din fråga inte bor tillsammans ska den förälder som inte bor med barnen som huvudregel fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnen (7 kap 2 § föräldrabalken). Det gäller även om föräldrarna har gemensam vårdnad. Om det är så att föräldrarna har gemensam vårdnad måste man avgöra hos vem av föräldrarna som barnen varaktigt är bosatta. Om barnen bor mer än 60 % av tiden hos den ena föräldern anses barnen vara varaktigt bosatta hos den föräldern.

Du nämner att barnen bor varannan vecka hos vardera föräldern vilket innebär att barnen bor växelvis hos föräldrarna. Om det är så att barnen bor växelvis hos föräldrarna är normalt ingen av dem skyldiga att betala underhållsbidrag eftersom barnen då inte anses vara varaktigt boende hos någon av dem. Dessutom anses föräldern då fullgöra sin underhållsskyldighet under den tid barnet bor hos föräldern. Skulle det dock vara så att den ena föräldern har ett större ekonomiskt utrymme än den andre kan i vissa fall även vid växelvist boende den föräldern åläggas att betala underhållsbidrag till barnet (NJA 2013 s. 955). Det kan vara fallet om den föräldern som har större ekonomiskt utrymme inte anses fullgöra sin underhållsskyldighet enligt 7 kap. 1 § föräldrabalken.

Sammanfattningsvis kan en förälder som har barnen mer än 60 % av tiden ha rätt till underhållsbidrag från den andre föräldern eftersom barnen då anses varaktigt boende hos den förstnämnde. Om det är fråga om växelvist boende kan det under vissa omständigheter bli aktuellt för föräldern med större ekonomiskt utrymme att betala underhållsbidrag.

Bestämma underhållsbidrag

Angående beloppet så får föräldrarna mellan sig försöka komma överens om ett belopp för underhållsbidrag. Beloppet brukar bestämmas utifrån vad som är skäligt med hänsyn till barnens behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Barnens behov bestäms främst utifrån barnens ålder och sedan räknas bidrag som barnen får bort. Föräldrarnas förmåga att betala beräknas utifrån deras månadslön med avdrag för skatt, bostadskostnader och levnadskostnader. Sedan får man utifrån detta räkna ut hur mycket den bidragsskyldige föräldern bör betala.

När föräldrarna kommit överens kan de även välja att skriva ett avtal om de vill ha överenskommelsen på papper. På http://lawline.se/boka eller https://avtal2.lawline.se/ kan föräldrarna kontakta Lawlines jurister för att få hjälp med upprättandet av ett avtal om underhållsbidrag.

Kommer föräldrarna inte överens kan de vända sig till kommunen för att få hjälp med ett samarbetssamtal. Om inte heller det gör att föräldrarna kommer överens får de vända sig till tingsrätten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare