FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/06/2018

Underhållsbidrag till barn över 18 år

Har ett 18-årigt barn som pluggar på annan ort med boende där, men är fortfarande skriven hos mig. Jag och pappan är separerade sedan många år tillbaka och jag har dragit ett stort ekonomiskt lass då pappan har betalat så lite som möjligt i underhållsbidrag och jag inte har haft råd att anlita juridiskt hjälp för att han ska betala mer. Nu har barnet sedan 18-årsdagen fått hela underhållet från pappan (trots att jag fortfarande har en del utgifter för barnet som bredband och uppehälle då barnet bor hemma hos mig ibland), hela studiebidraget och får hela hyran på studieorten betalad under nio månader per år via inackorderingstillägg. Nu under sommmarlovet (då inackorderingstillägg inte utgår, men hyran ändå måste betalas) kräver barnet MIG på pengar trots att jag med min lilla lön har ett till barn att försörja. Till saken hör att pappan betalar mer nu, då han slipper betala till mig. Då skulle det vuxna barnet ha mer att röra sig med än vad jag och det andra barnet har och jag jobbar och sliter hela dagarna för min lön. Har 18-åringen rätt att kräva ut underhållsbidrag av mig? Barnet ska även sommarjobba i sommar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror lite på vad det är för slags studier ditt barn pluggar på annan ort.

Plugg på grund- eller gymnasienivå

Om ditt barn pluggar på grund- eller gymnasienivå så har hen rätt till underhållsbidrag från föräldrar som den inte bor hos. Eftersom barnet inte bor hos dig har hen alltså rätt att få underhållsbidrag från dig. Ett avtal om underhållsbidrag ska då skrivas mellan dig och barnet och ni måste tillsammans komma överens om vilket belopp det ska gälla.

Plugg på högskole- eller universitetsnivå

Om barnet pluggar på universitets- eller högskolenivå har det inte längre rätt till underhållsbidrag när det fyllt 18 år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare