FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/02/2018

Underhållsbidrag retroaktivt vid växelvis boende

Hej,

För några år sedan (2012) skildes jag och min man.

Vi delade då bohag och tillgångar mellan oss.

Våra två minderåriga tonårsbarn är mantalsskrivna på min exmans adress, men bor halva tiden var hos oss.

Exmannen har hittills haft hand om barnbidragen och portionerat ut dem först till mig - men sedan ett halvår direkt till barnen att förfoga över.

Min exman har en lön som är tre gånger så hög som min. Han är dessutom sambo, vilket utgör delade boendekostnader för hans del. Jag står ensam för alla boendekostnader i mitt hushåll.

Han tar visserligen hand om medlemsavgifter till barnens idrottsföreningar och dyrare klädutgifter.

Dock, den summa jag får över på min lilla lön, räcker knappt till att köpa mat, bensinkostnader samt övriga utlägg som jag har extra, när barnen bor hos mig. Jag har inga pengar över att lägga till eget pensionssparande eller till att bjuda mina barn på semester.

Alltmedan min exman har råd att åka på flera semesterresor per år, både med och utan barnen.

Vi gjorde inte någon "rättviseplan" (underhållsbidrag till mig) när vi skildes. Men när jag nu i efterhand ser på den ekonomiska fördelningen, känner jag hur snett detta är, till min nackdel.

Kan jag yrka på ett underhållsbidrag från hans sida i nuläget och tom ett retroaktivt sådant, eftersom min magra ekonomi menligen inverkar negativt på min och barnens livskvalitet?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Föräldrars skyldighet till underhåll regleras i föräldrabalken (FB).

Föräldrar är underhållsskyldiga för sina barn efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov men även med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga (FB 7 kap 1 §). Underhållsskyldigheten kan fullgöras antingen genom att barnet är varaktigt bosatt hos föräldern eller genom att betala underhållsbidrag om barnet varaktigt bor endast med den andra föräldern (FB 7 kap 2 §). Om barnet bor växelvis hos båda föräldrarna, och bor ungefär lika mycket hos vardera förälder är huvudregeln att ingen förälder ska betala underhållsbidrag.

I undantagsfall kan dock en förälder vara skyldig att betala underhållsbidrag även om barnet bor växelvis hos föräldrarna, enligt ett rättsfall från Högsta domstolen. Domstolen uttalade att ett barn har rätt att leva på en nivå som inte i för stor mån skiljer sig från den som den förälder har som har det bäst ekonomiskt ställt, något som gäller även då barnet inte bor hos den föräldern.

Ofta när barn bor växelvis och ungefär lika mycket hos föräldrarna ska alltså ingen av föräldrarna betala underhållsbidrag. Dock kan det alltså som ovan nämnt bli aktuellt med underhållsbidrag även vid växelvist boende eftersom ett barn har rätt att leva på en nivå som inte avviker alltför mycket från den standard som den förälder som har det bäst ställt ekonomiskt och detta gäller inte bara när barnet bor med den förälder.

När det gäller retroaktivt underhållsbidrag så är det så att en domstol inte ska fastställa underhållsbidrag för längre än tre år tillbaka i tiden från den dag som talan väcktes vid domstol, om inte den bidragsskyldige medger det ( FB 7 kap 8 § FB). Om föräldrarna själva avtalar om underhållsbidrag finns det dock inget som hindrar att de avtalar att bidragsskyldigheten ska gälla en längre period än tre år bakåt i tiden.

Gällande underhållsbidrag ska i första hand föräldrarna själva komma överens om underhållsbidrag. Om föräldrarna inte kan komma överens så kan man vända sig till kommunen för att få hjälp att komma överens i så kallade samarbetssamtal. Om problemet är att räkna ut underhållsbidragets storlek kan även Försäkringskassans handläggare hjälpa till med detta via ett webbmöte, se här. Om det trots allt inte är möjligt att komma överens är ett annat alternativ att väcka talan vid domstol.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare