FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/11/2018

Underhållsbidrag när föräldrarna tjänar olika mycket

Hej!

Jag har två frågor. Det ena är att jag blev avkastad från en häst och skadade ryggen, har kvarstående men, har anmält till försäkringsbolag men de anser att jag kom in för sent med anmälan? Kan hemförsäkringen täcka/ge rättshjälp, tar ni er an sådana ärenden?

Den andra frågan handlar om att jag har delad vårdnad om min son som är tre och ett halvt år. Min sons mamma är höginkomsttagare och jag är låginkomsttagare pga en kronisk sjukdom. Barnet bor lika mycket hos oss. Jag tycker att hon bör betala mer gällande Elvin. Finns det några juridiska möjligheter för mig att få henne att betala underhållsstöd eller något liknande. Det vore bra om någon yttre part kunde reglera det hela. Är detta något ni skulle kunna ta er an?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Försäkringsfrågan

Gällande din första fråga tolkar jag den som att du vill ha hjälp att överklaga beslutet om nekad ersättning från försäkringen, och då undrar om din hemförsäkring skulle täcka eventuell juridisk hjälp du tar för att driva ett överklagande? Huruvida din försäkring täcker rättshjälp eller inte – och i så fall i vilken utsträckning – är svårt att svara på utan att veta vad du har för hemförsäkring. Försäkringsvillkoren skiljer sig nämligen åt mellan olika försäkringsbolag. Mitt råd är att du letar efter information om rättshjälp i dina försäkringsvillkor, alternativt ringer ditt försäkringsbolag och ställer denna fråga. Vi på Lawline kan sedan självklart hjälpa dig att driva försäkringsärendet om du skulle vilja gå vidare med hjälp av en jurist.

Frågan om underhåll

Bor er son växelvist, det vill säga ungefär lika mycket hos er båda föräldrar, är huvudregeln att ingen av er ska betala underhållsbidrag för barnet till den andra föräldern. Det kan dock finnas undantag, exempelvis när den ena föräldern har en mycket högre inkomst än den andra föräldern. Denna möjlighet fastställdes i en dom från Högsta Domstolen 2013 (NJA 2013 s 955). Sammanfattningsvis kan det alltså finnas en möjlighet för dig att få underhållsbidrag från barnets mamma om era inkomster skiljer sig mycket åt. Även denna fråga är något vi på Lawline kan hjälpa dig med. Jag kan också tipsa dig om försäkringskassans hemsida, där du kan boka in ett webbmöte för sådana här frågor (se här).

På din fråga om vi tar oss an dessa sorters ärenden är alltså svaret ja. Vill du boka in en tid med en jurist är du varmt välkommen att ringa oss på 08-533 300 04.

Hoppas du fått svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare