FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/02/2015

Underhåll till maken under äktenskap

Jag och min fru hade varit gifta i ungefär 1½ år när vi beslutade att gå skilda vägar, vi har en dotter tillsammans. jag har flyttat ut och vi har därför två olika hushåll. Skilsmässoansökan inlämnades i december och vi måste vänta till juli innan domslut. Är jag skyldig att dela min inkomst under dessa sex månader? Vad är jag skyldig att betala?

Vi står nu i ett skede där vi måste söka ekonomiskt bistånd och sociala myndigheter säger per telefon att jag är skyldig att stå för alla utgifter då min fru är sjukskriven och nekad bistånd från försäkringskassan.

Jag behöver en redogörelse för skyldigheter och rättigheter i situationen då jag tycker detta verkar absurt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Under ett pågående äktenskap har vardera maken, efter sin förmåga, en skyldighet hjälpa till med olika utgifter. Båda makarna bör leva på samma ekonomiska standard (6 kap. 1 § äktenskapsbalken). När ett äktenskap upplöses, försvinner denna skyldighet till stora delar. I ett sådant skede ansvarar makarna, som huvudregel, för sina egna ekonomiska angelägenheter (6 kap. 7 § 1 st.).

Ett äktenskap är upplöst efter att en dom om äktenskapsskillnad vunnit laga kraft (5 kap. 6 §). I ditt fall är ni under en betänketid, varför äktenskapet inte är upplöst. Då gäller regeln att båda makarna utifrån sin förmåga ska bidra till det gemensamma underhållet. Det är i första hand utgifter för makarnas gemensamma behov som ska täckas av den som har förmågan. De gemensamma behoven gäller främst mat, bostad och dylikt. Emellertid är det inte bara de utgifter för gemensamma behoven som den rikare maken kan behöva erlägga för den andra maken, utan även utgifter för den andra makens personliga behov. De personliga behoven inbegriper bland annat kostnader för kläder och hygien. I praktiken blir det så att den rikare maken får, i den utsträckning den andra maken inte kan betala, stå för så gott som samtliga levnadskostnader. Men som sagt, så ska maken med sämre ekonomi så långt som möjligt betala för sig själv, men räcker inte pengarna och har den andra maken en bättre ekonomi, så ska den denna make hjälpa till.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare