FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/06/2018

Underhåll när barnet bor hos andra än föräldrarna

Barnet är 19år går i skolan. Valt att flytta och bo hos tjejens föräldrar. Ska vi som föräldrar betala varsitt underhåll el delar man på den summan ? Han har möjlighet att bo hemma men får då pendla till skolan .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om underhåll finns i föräldrabalken (FB).

Båda föräldrarna är underhållsskyldiga gentemot barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § första stycket FB). Med ekonomisk förmåga avses en förälders förvärvsförmåga, vilket ofta inkomsten utgör ett mått på. Underhållskyldigheten fördelas i förhållande till respektive förälders ekonomiska förmåga. En förälder med bättre ekonomisk förmåga betalar därför mer. Det innebär att underhållet mellan er inte nödvändigtvis ska delas lika (7 kap. 1 § tredje stycket FB).

Skyldigheten att betala underhåll gäller fram till dess att barnet fyller 18 år eller senast 21 år om barnet fortfarande studerar vid grundskolan, gymnasiet eller annan jämförlig utbildning (7 kap. 1 § andra stycket FB). Föräldrarnas underhållsskyldighet kvarstår även om barnet bor i eget boende.

En förälder ska fullgöra underhållsskyldigheten genom att betala underhållsbidrag när denne inte är vårdnadshavare och inte heller bor varaktigt tillsammans med barnet. Detsamma gäller för en förälder som har vårdnaden gemensamt med den andre föräldern om barnet bor varaktigt tillsammans med den andre föräldern (7 kap. 2 § första stycket FB). Bidraget fastställs genom dom eller avtal (7 kap. 2 § andra stycket FB). Enligt praxis utgår underhållsbidraget direkt till barnet när barnet blivit myndigt. I det fallet att du inte har vårdnaden om barnet ska underhållsbidrag betalas trots att barnet till exempel bor hos sin flickväns föräldrar. Vid gemensam vårdnad är dock ingen av föräldrarna skyldiga att utge underhållsbidrag när barnet bor hos en annan person eller har ett eget hem.

Agnes LangeRådgivare