FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll06/04/2014

Underhåll från make under betänketiden

Hej. Min man har ansökt om skilsmässa vilket jag bestred med påföljd att vi nu har 6 månaders betänketid. Nu har jag svårt att få ekonomin att gå ihop. Jag söker billigare boende, men bostadsbristen är enorm i Kiruna just nu. Min fråga är om maken är tvungen att bistå mig ekonomiskt tills vi är lagligt skilda? Kan jag gå via Tingsrätt ifall han vägrar?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 6:1 äktenskapsbalken (ÄktB) så ska makar var och en efter egen förmåga bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. För det fall att ena maken inte har förmåga att ekonomisk tillgodose sina egna personliga behov hade den andra maken en skyldighet att skjuta till de pengar som behövs, 6:2 ÄktB. Denna skyldighet gäller även under betänketiden då ni fortfarande är gifta. Om din man har tillräckligt god ekonomi för att kunna skjuta till det du behöver för att klara av dina personliga behov men inte frivilligt gör så kan du vända dig till tingsrätten, då domstol enligt 6:5 ÄktB kan ålägga make att betala underhållsbidrag.

Även efter en skilsmässa kan underhållsbidrag betalas ut enligt 6:7 ÄktB. Så görs dock väldigt sällan, och det förutsätter dels att du har ett behov av underhåll och att din då fd make har förmåga att betala underhåll, dels att ditt behov beror på äktenskapet (t.ex. att du slutat arbeta för att vara hemma med barnen).

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Lawline RådgivareRådgivare