FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/02/2018

Underhåll då barnet har inkomster.

Hej! Vi räknar på skäligt underhåll för dotter som går i 2an i gymnasiet. Hon tjänar även ca 3000kr innan skatt per månad. Skall man ta hänsyn till detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att föräldrar är underhållsskyldiga för sina barn fram till de att de fyller 18 år, men man ska även beakta barnets egna inkomster vid beräkningen av underhållets storlek (7 Kap 1 § Föräldrabalken).

Efter att ett barn fyllt 18 år kan man har rätt till förlängt underhållsstöd under förutsättningar att barnet fortfarande går i skolan (grundskola, gymnasiet), bor hos någon av föräldrarna och inte är gift. Om inkomsterna då överstiger 48 000 kr per år kan underhållsstödet bli lägre.

Ansökan om förlängt underhållsbidrag samt beräkning av underhållet kan göras på Försäkringskassans hemsida.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare