FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut24/08/2018

Underhåll av vägservitut vid officialservitut

Vi har ett officialservitut som avser bilväg in från väg till vår tomt. Har då härskande rätt att röja/fälla träd o dyl. utan att be om lov från den tjänande fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som står i inskrivningen av servitutet avgör vem som ansvarar för skötseln av vägen. Om det där inte regleras, gäller följande.

Vid officialservitut är huvudregeln att den tjänande fastigheten inte åläggs några skyldigheter avseende servitutet. När servitutet avser en väg, finns emellertid ett undantag (7 kap. 1§ fastighetsbildningslagen). Där stadgas att den tjänande fastigheten är skyldig att underhålla vägen om detta överenskommits vid servitutets upprättande. Om en sådan överenskommelse inte träffats, åligger det alltså den härskande fastigheten att underhålla vägen.

Om den härskande fastigheten ansvarar för underhåll av vägen och om det är nödvändigt att för detta ändamål exempelvis fälla vissa träd, kapa grenar eller klippa gräs kan den härskande fastigheten göra detta utan att be om lov från den tjänande fastigheten. Om åtgärden däremot ligger utanför detta ändamål kan handlingen vara olovlig.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare