FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut09/08/2017

Underhåll av väg

vem står för skötseln av officialservitut väg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid servitut används begreppen härskande och tjänande fastighet. Den härskande fastigheten är den som använder vägen och den tjänande fastigheten den som har vägen på sin tomt.

Svaret på din fråga beror lite på omständigheterna, men som huvudregel gäller att det är fastigheten som brukar vägen som ska svara för skötseln. Om både den tjänande och den härskande fastigheten brukar vägen, ska båda vara för skötseln.

Detta kan dock regleras genom att det i lantmäteriets beslut om fastighetsreglering (vilket leder till officialservitutet) skrivs in vem som ansvarar för underhållet. Som huvudregel för officialservitut gäller dock att ägaren till den tjänande fastigheten inte får beläggas med skyldigheter om underhåll om det inte överenskommits om vid lantmäteriförrättningen och står inskrivet i registret. Detta följer av 7 kap. 1 § 2 st. fastighetsbildninglag (1970:988).

Det finns vissa specialregleringar beroende på vilken typ av underhåll du frågar efter, om det rör sig om ekonomisk ersättning i form av skadestånd eller om det är marken som är skadad. Om du undrar något mer specifikt, är du varmt välkommen att komma in med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare