Underhåll av fönster i en bostadsrättsförening

Hej! Jag bor i en bostadsrätt. Våra fönster är i så pass dåligt skick att kitet på utsidan har lossnat. Färgen har flagat och då det är trä så måste det här skötas om. På vintern när det är minusgrader ute så har vi mellan 14-17 grader inne i lägenheten och jag är säker på att det är våra dåliga fönster som är boven. Vi spenderar alltså månader i kyla och det påverkar vårt mående. De har varit och kollat på våra fönster och det var någon professionell som var här och kollade lite men då var det inte lika kallt ute och därmed lite varmare i lägenheten. Vår brf vill inte renovera eller byta ut våra fönster för de tycker att det "nyligen" gjordes samt att det inte är tillräckligt många som har problem. De vill heller inte renovera bara våra fönster för att de säger att det kommer störa fasaden om inte alla är jämt slitna. "Nyligen" innebär att något gjordes åt alla fönster för över tio år sedan. Vi vill nu ordna det här själva. Skrapa bort färg, olja, lägga på nytt kit och måla. Får vi göra det här? Det här påverkar ju inte bara vår livskvalitet utan också värdet på vår bostad. Eller vad har vi för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att inleda med att redogöra mer allmänt för fördelningen av underhållsansvar mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättsavaren. Frågor om bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (BrL).

I 7 kap. BrL regleras bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter. Av 7 kap. 4 § BrL följer att föreningen har en skyldighet att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick i den mån ansvaret inte tillfaller bostadsrättshavaren enligt 12 §. Huvudregeln är således att bostadsrättshavaren svarar för att hålla lägenheten i gott skick invändigt, medan ansvaret för underhåll av de gemensamma utrymmena tillfaller föreningen.

Fönster hör såväl till lägenhetens inre som till dess yttre och det är inte helt ovanligt att ansvarsfördelningen för dessa regleras närmare i föreningens stadgar. Utgångspunkten i många bostadsrättsföreningar är att bostadsrättshavaren svarar för underhåll av vissa inre delar av fönstret såsom handtag och beslag medan föreningen står för övrigt underhåll.

Jag råder dig därför att närmare undersöka vad som framgår av föreningens stadgar. Om det inte framgår av föreningens stadgar vem som ansvarar för underhåll av fönstren har ni rätt att utföra nödvändigt underhåll av dessa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Marika HåkanssonRådgivare