Underhåll av enskild egendom vid samboförhållande

Hej!

Om man äger fastighet i enskildegendom tar hjälp av sambo med renovering kan man få betala det vid separation?

Om det är bara arbetstid inga pengar?

Om det gäller både i lagda pengar och arbetstid?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då frågan avser sambor, är Sambolagen (SamboL) tillämplig.

Vid en eventuell bodelning, ska bara sambornas samboegendom ingå, 8 § SamboL. Eftersom att din fastighet utgör enskild egendom, ska denna inte ingå i en bodelning. Om jag förstår din fråga rätt så undrar du huruvida sambor kan kräva den andra sambon för pengarna har lagts ner på din enskilda egendom.

Då din fastighet utgör enskild egendom enligt 4 § SamboL kan inte sambor rikta anspråk mot fastigheten av den anledning att den utgöra din enskilda egendom. Således kan sambor inte få tillbaka pengarna för renovering, nerlagd tid etc.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare