FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga25/11/2015

Underårig och avtal.

Kan ej reklam utdelningsföretag hävda att ett muntligt avtal ska gälla med en 13 åring ?

Vårdnadshavaren har ej skrivit under något avtal

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 9:1 FB får den som är under 18 år inte själv ingå avtal. I princip innebär detta att avtal som personer under 18 år ingått utan samtycke från förälder inte är giltiga. Vidare framgår av 9:7 FB att ett sådant avtal ska hävas.

Det är därför inte möjligt att hävda att en avtal med en 13-åring ska vara giltigt, om det inte finns samtycke från föräldrarna.

Jag hoppas jag svarade på din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare