FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/07/2018

Undanta egendom för personligt bruk vid bodelning

Bodelning.

giftorättsgods.

Nu ska vi skilja oss efter 8 år.

Under denna tiden har bara jag köpt massor av hushållsmaskiner till min lgh (lgh är min enligt äktenskapsförordet vi skrev) jag älskar att laga mat.

Under denna tid så har jag byggt upp en väsentlig samling av Batman saker.

Har hon laglig rätt till mina köksmaskiner och Batman samlingen?

Jag kan bevisa att det är jag som har köpt dessa saker för det är min passion.

Har hon rätt till saker som hon ej har något intresse i ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då detta gäller bodelning efter äktenskap blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Huvudregeln när det gäller bodelning efter äktenskap är att allt som inte undantagits genom äktenskapsförord eller annars anses vara enskild egendom, ska ingå i bodelningen. Detta följer av 7 kap. 1 § ÄktB och därefter 2 § som anger vad som anses vara "enskild egendom".

Egendom för personligt bruk och personliga presenter
Men utöver detta finns en regel i 10 kap. 2 § ÄktB som anger att du som make får undanta föremål som du har uteslutande för personligt bruk samt personliga presenter med begränsningen att det är i skälig omfattning. Att egendomen undantas gör att denna inte kommer att ingå i bodelningen och beräkningen av era andelar.

Vad och hur mycket får undantas?
Denna fråga beror återigen på vad som anses skäligt. Vilket värde som anses skäligt beror till exempel på vilken levnadsstandard ni har. Om ni båda tar undan viss egendom som används uteslutande för personligt bruk kan det göra att egendom till ett högre värde kan accepteras att undantas.

Om däremot egendomen har ett betydande värde, men som i förhållande till er ekonomiska standard inte anses vara oskäligt kan det vara ok.

Frågan kan sägas vara om det är rimligt att undanta egendomen utan stor orättvisa vid bodelningen. Är dina prylar värda mycket kommer de troligtvis inte kunna undantas genom regeln i 10 kap. 2 §, om en make missgynnas av att egendomen undantas kommer den att ingå i bodelningen även om den uteslutande är till för personligt bruk.

Vem får vad vid en bodelning?
Jag kan även passa på att säga att det som ingår i bodelningen är VÄRDET på all egendom, din make har alltså rätt till värdet på egendomen och inte egendomen i sig. Vem som har rätt till vilken sak beror på vem som äger saken. Genom bodelningen erhåller du egendom till ett visst värde, men du har främst rätt att få den egendom DU ÄGER på din lott. Se 11 kap. 7 § ÄktB. Du har även rätt att lösa ut din make om du vill behålla egendom du äger som överstiger det värde du har rätt till enligt fördelningen vid bodelningen, se 11 kap. 9 § ÄktB.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!
Ställ gärna ytterligare frågor om något är oklart.

Lawline RådgivareRådgivare