FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/05/2017

Umgängesavtal

Hey

Vi är inte tillsammans.

Jag är inte vårdnadshavare för barnet och jag har inte tillerkänts umgänge med barnet i domstolen.

Hon vill att jag ska finnas i barnet liv och barnet uppges vilja ha umgänge med mig.

Vad kan jag göra för att få det på papper, vi vill inte ta med detta ärende i domstolen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Av föräldrabalken (FB) 6 kapitlet 15 a § framgår det att föräldrar kan avtala om umgänge med en förälder som barnet inte bor med då en eller båda föräldrarna har vårdnaden om barnet. För att ett avtal av denna typ ska vara gällande, krävs det att båda föräldrarna är överens och att de godkänner avtalet. Avtalet måste även vara så pass klart och tydligt att det kan verkställas om det skulle behövas. När dessa krav är uppfyllda ska sedan socialnämnden godkänna avtalet. Avtalet blir juridiskt bindande och därmed gällande från och med då socialnämnden godkänner det. Ett avtal som inte godkänns är inte juridiskt bindande.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare