FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/05/2013

Tvist om underhållsbidrag

Min son ska flytta till annan ort för att gå på en gymnasieskola med riksintag. Under tiden fyller han 18 år. Eftersom han inte bor kvar hos mig kan han inte söka förlängt underhållsstöd från Försäkringskassan. Jag kommer hjälpa honom med pengar men pappan säger att han vägrar bidra med pengar. Vi är båda underhållsskyldiga till sonen fyller 21 så länge han går i gymnasiet. Hur går vi tillväga för att få pappan att betala sitt underhåll när det inte längre kan gå via försäkringskassan?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om en underhållsskyldig förälder inte betalar underhållsbidrag (i enlighet med 7kap 2§ Föräldrabalken) så kan domstol ålägga föräldern att fullgöra sin betalningsskyldighet. Detta regleras i 7 kap 6§ i Föräldrabalken.

Av det du skriver så låter det som pappan försummar sin betalningsskyldighet och i så fall kan domstolen förplikta honom att betala underhållsbidraget.

Mitt svar är alltså att du bör lämna in en stämningsansökan till tingsrätten för att de i sin tur ska kunna förplikta pappan att betala underhåll.

Hoppas mitt svar var till hjälp och hoppas allt löser sig på bästa sätt!

Louise MalmbergRådgivare