Tvist om kontrollavgift (bevisbördans placering)

Hej!

Jag har en fråga angående en kontrollavgift (p-bot) jag fick för en tid sedan. På aktuell p-plats fick man stå 1h med p-skiva. På böteslappen stod det att jag stod parkerad 10:06 på platsen och även kl 11:11. Detta stämmer, men mellan dessa tidpunkter åkte jag iväg en sväng för att senare parkera igen på samma plats då denna var den enda lediga platsen av ca: 6 stycken. Jag har alltså inte stått parkerad i mer än 1h och har således inte brutit mot några regler.

Överklagade till parkeringsbolaget som beslutade att jag ändå måste betala. Då det känns principiellt fel att betala när jag har rätt och jag funderar på att ta ärendet till tingsrätten undrar jag hur mina chanser ser ut? På vem ligger bevisbördan? Jag vet att de endast fotograferat min bil på aktuell plats, dock finns inga foton på t.e.x ventilkontroller. Om ord står mot ord antar jag att tingsrätten går på parkeringsbolagets version.

Ligger bevisbördan på mig att bevisa att jag varit iväg med bilen, eller måste parkeringsbolaget kunna bevisa att jag faktiskt stått parkerad i mer än en timme? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om det, som du skriver ovan, rör sig om en kontrollavgift och inte en felparkeringsavgift kan du välja att fortsätta bestrida ditt betalningsansvar utan att betala. Det är då upp till markägaren/bolaget att stämma dig till betalning i tingsrätten. Markägaren/bolaget har då att styrka att du faktiskt har parkerat i strid med gällande föreskrifter och därmed är skyldig att betala kontrollavgiften. Huruvida dina chanser är goda att vinna en sådan tvist törs jag inte uttala mig om. Enligt en tidigare hovrättsdom ansågs inte bolaget ha styrkt betalningsansvar för sin motpart då de hänvisade till att det saknades en parkeringsskiva då vindrutan var delvis täckt av snö. Det ansågs inte styrkt att p-skiva saknades utan kunde ha varit placerad så att den var täckt av snö.

Skulle det istället röra sig om en felparkeringsavgift som du har fått är du skyldig att betala avgiften även om du anser att den är felaktig och sedan själv driva ärendet för att få avgiften upplöst. Då är det istället du som har bevisbördan och måste kunna bevisa att du har varit iväg från platsen under den aktuella tiden.

Alltså:

Kontrollavgift (parkering på tomtmark): Bolaget stämmer i tingsrätten och Bolaget har bevisbördan

Felparkeringsavgift (parkering på gatumark): Du för talan om upphävande av avgiften i tingsrätten och Du har bevisbördan.

Lycka till!

Victor SundhRådgivare