Tvingad att ta ut semester under uppsägningstid?

Jag är uppsagd och har 6 månaders uppsägningstid (jag har ca 2 månader kvar av uppsägningstiden). Jag har hittills inte tagit ut någon semester under året. Har jag rätt att neka att ta ut semester (och istället få ut pengar) eller är jag tvingad att ta ut minst 20 dagars semester?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsgivaren får inte lägga ut din semester under uppsägningstiden utan ditt medgivande enligt 14 § första stycket semesterlagen.

Om du redan hade ansökt om semester och den beviljats vid uppsägningstillfället har du rätt att få semestern upphävd om uppsägningen grundats på arbetsbrist. Denna rätt gäller alltså inte om du sagt upp dig själv eller blivit uppsagd pga. personliga skäl, 14 § andra stycket semesterlagen.

14 § tredje stycket semesterlagen stadgar att skyddet mot semesterförläggning under uppsägningstiden gäller om uppsägningstiden är sex månader eller mindre. Alltså gäller det för dig.

Arbetsgivaren kan alltså inte tvinga dig att ta ut semester under uppsägningstiden!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare