Tvinga ut fd sambo från bostad

Hej,

Jag blev sambo år Juni 2016 när en kvinna flyttade hem till mig. Jag har bott i huset med första hands kontrakt sedan 1992.

Vårat förhållande är slut sedan väldigt länge.

Jag vill att hon ska flytta, men det är inte hon intresserad utav.

Hur kan jag gå till väga för att få henne att flytta?

Vi har inga barn ihop och det finns inte med några barn i bilden.

Stort sätt allt lösöre är min egendom.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Sambolagen blir tillämplig för ert fall eftersom ni verkar ha bott stadigvarande tillsammans i ett parförhållande samt har haft ett gemensamt hushåll (1 §). Vad som framgår av frågan verkar emellertid peka på att lägenheten inte är att betrakta som er gemensamma samboegendom, då den inte införskaffades för gemensamt bruk (3 § sambolagen). Alltså har du ensam rätt till bostaden.

Dock, om din ex-sambo har större behov av bostaden än dig och det är skäligt med hänsyn till övriga omständigheter har hon dock rätt till lägenheten (16 § andra stycket sambolagen). Jag vet för lite om hennes situation och ekonomi, men troligtvis är det mer skäligt att du bor kvar i bostaden.

Om din sambo vägrar att flytta ut ur kan du ta hjälp av kronofogdemyndigheten. Hos kronofogdemyndigheten kan du ansöka om handräckning här för att få henne att flytta.

Lawline RådgivareRådgivare