Tvinga någon att flytta från sin bostad

Hej.

Jag är pensionär och bor i en förstahands hyresrätt som står på mitt namn. Min dotter som flyttade ut för ungefär 15 år sen, gifte sig utomlands och skaffade tre barn med sin man. För två år sen bestämde sig det gifta paret för att separera, och min dotter med sina tre unga barn valde då att komma tillbaka till Sverige och bosätta sig återigen i min lägenhet trots att jag inte vill alltså utan varken hyresavtal eller hyra. Jag har problem med högljudda barn eftersom jag får huvudvärk ganska snabbt och har förklarat det många gånger åt henne och bett henne att flytta ut från lägenheten med hennes tre barn. Hon vägrar och vill bo kvar i lägenheten gratis. Vad kan jag göra juridiskt sett eller går det ens och lösa detta på något vis?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kunna avhysa (tvinga någon att flytta) en person från din bostad kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om något som heter särskild handräckning/avlägsnande (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). För att göra detta måste du fylla i en blankett (här). För att veta vart din ansökan ska skickas klickar du (här). Ansökan om särskild handräckning kostar på 300 kr.

Anledningen till att det är fråga om särskild handräckning och inte vanlig handräckning, är att personen olovligen bosatt sig i din bostad utan tillåtelse och inte är en hyresgäst hos dig. Vid en ansökan bör du ha skriftliga bevis som styrker din rätt att det är din bostad.

Du måste alltså vända dig till Kronofogden för att få personen avhyst.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare