Tvångssterilisering

Är det tillåtet att sterilisera personer mot deras vilja i Sverige?

Finns det något som kallas elektronisk sterilisering (dvs. att man kontrollerar en persons fertilitetshormonutsöndringar i hjärnan)?

Lina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande din första fråga om det är tillåtet att sterilisera personer mot deras vilja i Sverige så är svaret att nej, det är inte tillåtet. Det har under 1900-talet varit tillåtet med tvångssterilisering men detta är avskaffat sedan länge.

Att utföra ett sådant ingrepp är mycket allvarligt och är ett brott. Det är på internationell nivå stadgat i Internationella brottmålsdomstolen i Haags stadga som ett brott mot mänskligheten.

I Sverige skulle en tvångssterilisering klassas som misshandel, med största sannolikhet grov sådan. Brottet skulle i sådana fall medföra fängelsestraff för gärningsmannen på mellan 1-6 år.

Gällande din andra fråga så har jag tyvärr inget svar. Eftersom det inte är en juridisk fråga så rekommenderar jag dig att fråga en läkare om detta.

Lawline RådgivareRådgivare