Tvångsförsäljning vid samäganderätt

Hej,

Jag och min exsambo samäger en båt. Jag vill sälja, inte han. Jag har erbjudit honom att köpa ut mig för det båten kostat mig. Han hävdar att vi har ett muntligt avtal som säger att han får köpa ut mig för halva köpesumman. Jag har inte ingått ett sådant avtal.

Nu står det still, han använder båten som sin och jag har inte tillgång till den.

Hur kommer vi vidare i processen?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då tvisten hanterar en egendom med två eller flera ägare tillämpar vi Lagen om samäganderätt.

Enligt 6 § Samäganderättslagen har du som delägare rätt att ansöka om en offentlig aktion av egendomen oavsett din exsambos inställning till försäljningen. För att hindra detta måste han kunna presentera synnerliga skäl att den inte skulle kunna säljas. Om en sådan dom vinner laga kraft kan inte han vägra sälja och efter en försäljning har du rätt till halva köpeskillingen.

Om du känner att du vill ha hjälp med din ansökan till domstol om tvångsförsäljning kan du höra av till vår juristbyrå på bokning@lawline.se.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Amanda OlssonRådgivare