Tvångsförsäljning av samägd bostadsrätt

Hejsan.

Min mamma köpte en bostadsrätt med sin f.d make. Nu har de skiljt sig. Hon står fortfarande som samägare för bostadsrätten och hon vill nu sälja lägenheten. Hennes permanentbostad är någon annanstans och han bor i göteborg stora delar av hans tid. Vad kan hon göra för att "tvinga" f.d maken att sälja?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din mamma och hennes f.d make äger bostadsrätten tillsammans så äger de den med s.k. "samäganderätt", och enligt rättsfallet NJA 1995 s. 478 blir då samäganderättslagen tillämplig i huvudsak, se lagen här.

Enligt lagens 6 § kan var och en av delägarna ansöka till rätten om att ställa ut bostadsrätten till offentlig försäljning på auktion. Dock, om din mamma och hennes f.d make har avtalat om något annat så ska det gälla framför lagens bestämmelser.

Min rekommendation är således att du säger åt din mamma att hon går till tingsrätten och ansöker om att bostadsrätten ska säljas på en offentlig auktion. En sådan ansökan kostar 900 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare