Tvångsförsäljning av hus vid samägandeskap

Vi äger ett hus 50 % var. Vi har varit sambo i över 5 år. Bodelning är klar.jag har flyttat ut. Min sambo skulle lösa ut mig enl kontrakt från juristen. Nu har banken står nej till honom trots borgen. Han vägrar sätta ut huset till försäljning. Kan han vägra? Jag vill ju ha ut min del. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag beklagar din situation, men den ska gå att lösa!

Du har möjlighet att begära en försäljning av fastigheten genom ansökan till Tingsrätten

Enligt Samäganderättslagen - som du hittar här - kan du ansöka hos Tingsrätten på din ort om att de ska bevilja en försäljning av fastigheten även om din f.d. sambo motsätter sig det, (se 6 § Samäganderättslagen).

Fastigheten bjuds ut till försäljning på offentlig auktion

Huvudregeln är egentligen att en åtgärd som rör den gemensamma fastigheten kräver båda parters samtycke, dvs. både din och din f.d. sambos samtycke. Men enligt ovan nämnda lag, stadgas att var och en av delägarna i en samägd fastighet har rätt att till domstol ansöka om att fastigheten för gemensam räkning ska bjudas ut till försäljning på offentlig auktion. Du har alltså möjlighet att ansöka till domstol om att fastigheten ska läggas ut på offentlig auktion om din f.d. sambo inte går med på att betala dig det du har rätt till - han kan inte vägra!

Den enda möjligheten han har är att få anstånd med försäljningen, om han kan visa på s.k. synnerliga skäl. Men det hjälper dock honom inte från att försäljningen slutligen blir av.

Övrigt

Utöver samäganderättslagen har ni ju även ett giltigt avtal som han är skyldig att följa. Han är skyldig att lösa ut dig enligt ert kontrakt, och gör han inte det så riskerar han att begå kontraktsbrott. Du kan då även ha rätt till skadestånd. Därav bör han gå dig till mötes med försäljningen, om han inte kan lyckas att lösa ut dig på något annat sätt.

Behöver du hjälp med din ansökan till domstol om tvångsförsäljning är du varmt välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå. Du når dem enklast på bokning@lawline.se och du kan då hänvisa till detta svaret.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Allt gott och stort lycka till,

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare