Tvång vid upprättande av gåvobrev

I samband med vår skilsmässa gjordes bodelning, som gjorde, att min ex skulle behålla huset och därmed äga den till 100 % och även lite annat smått och gott. (Innan det ägde jag huset med 70%). Till mig skulle han behöva betala lite över 1,5 milj kronor. Han hade betalat kontantinsatsen och tillsammans betalades lånet under 10 år. Han ansåg att jag inte ska ha en enda krona, och då krävde han att jag skulle skriva på ett gåvobrev, som skulle befria honom från att betala till mig efter bodelningen. För att få slut på alla hotfulla samtal och tjafs - skrev jag på det. Nu, ca 2 år senare, då man har "blivit människa" igen, kommer tankarna - är det ens lagligt. Har han rätt att göra så?

Mvh Annika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område återfinns i avtalslagen, se här.

Avtalslagens regler gäller vid upprättande av gåvobrev. I avtalslagen finns det särskilda regler om t.ex. svek, ocker och tvång som ogiltighetsgrunder för avtal/gåvor. Om tvång förekommit kan det alltså vara en grund för ogiltighet av avtalet/gåvobrevet. Du skriver att du upplevde att du blev tvingad att skriva på gåvobrevet. Till din hjälp finns då 28 och 29 §§ avtalslagen om just tvång.

28 § handlar om sk. råntvång, dvs. väldigt starkt tvång. Sådant kan föreligga om någon riktar en pistol mot en och tvingar en att skriva på. Det verkar inte som om detta var fallet för dig.

Då återstår 29 § - det "lindriga tvånget". Denna bestämmelse kan åberopas av dig för att ogiltigförklara gåvobrevet om "rättsstridigt tvång" har utövats mot dig. Sådant tvång kan t.ex. vara utpressning, jfr 9 kap. 4 § brottsbalken, eller liknande tvång. Det måste vara ett rättsstridigt tvång, alltså tvång som på ett eller annat sätt är olagligt. Om du har utsatts för hot, vilket du anger, kan du göra gällande denna bestämmelse för att få gåvobrevet ogiltigt. Om du avser att åberopa tvång, och ditt ex vägrar att acceptera det, måste du väcka talan i domstol om detta för att kunna få rätt. I sådant fall rekommenderar jag dig att skaffa ett juridiskt kunnigt ombud, då dessa frågor är ganska invecklade och det är svårt att föra talan om detta själv.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare