Två sambor har ett testamente och den ena dör - kan den andre ändra på den dödes testamente?

Hej!

Två sambor med testamente, den ena dör, kan den andre ändra på den dödes testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att det gäller ett gemensamt testamente i det här fallet, men svaret på frågan påverkas inte direkt om det gäller två separata testamenten eller ett gemensamt.

Ett testamente kan man bara upprätta över sina egna pengar och saker. Det samma gäller ändringar av testamenten. En person kan bara ändra sitt egna testamente.

Om två sambor har ett gemensamt testamente kan en av dem alltså inte ändra den andres del av testamentet varken före eller efter personens död. Däremot kan en av dem ändra sin egna del av ett gemensamt testamente. Vill en sambo ändra förordnanden som rör sambons egna saker eller pengar i ett gemensamt testamente, så går det alltså bra. Den kan däremot inte ändra förordnanden som rör den döde sambons saker och pengar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare