Turordningsregler vid permittering

Vid en permitering, gäller turordningsreglerna även där.Jag har blivit permiterad men kollegor med färre anställningar än jag inte har blivit detta trots likartade arbetsuppgifter. Arbetsgivaren säger att man förhandlat med mitt fackförbund Transport och att det bara är att acceptera.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Turordningsreglerna i 22 § LAS tillämpas endast vid arbetsbristuppsägningar. Det är dock möjligt att ditt kollektivavtal har särskilda regler om turordning vid permittering. I sådant fall är arbetsgivaren skyldig att följa dessa, 27 § MBL.

Det låter som att din arbetsgivare följer kollektivavtalet och har förhandlat med fackförbundet i enlighet med 11 § MBL. Men för att vara säker skulle jag rekommendera dig att undersöka vad ditt kollektivavtal säger om turordning vid permittering.

Hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare