Tro och heder i olika lagar.

Hej! Jag preciserade dessvärre inte min fråga. Frågan skulle vart formulerad så här: vart finns lydelsen "tro och heder" utöver avtalslagen och köplagen? Är det endast de lagrum du uppgav som de förekommer i eller finns de i andra också?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vart lydelsen ''tro och heder'' förekommer i lag?

Utöver 33 § avtalslagen och 20 § 2 st., 33 §, 35 § och 39 § 2 st. köplagen som du själv nämner förekommer lydelsen bl.a. i 24 § konsumentköplagen, 17 § 2 st. konsumenttjänstlagen och 44 och 45 § kommissionslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare