Tredje kapitlet ÄB och testamente

Hur förhåller sig 3:dje kapitlet i AL till testamente. Måste det finnas testamente för den arvsrätten i testamente av något slag.

Tänker på formuleringen i 3:4,2st.

När min moster dog fanns inget testamente, allt tillföll min morbror. De hade inga barn.

Varma hälsningar

Birgitta Zachrisson

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon avlider blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig. Den avlidnes kvarlåtenskap ska då fördelas mellan dennes arvingar. Vilka som har arvsrätt framgår av tredje kapitlet ÄB. Tredje kapitlet i ÄB rör efterlevande makes arvsrätt och även vad som händer när efterlevande make dör. Reglerna i kapitlet gäller som huvudregel, vilket betyder att om ingenting annat skrivits i testamentet så ska det som sägs i tredje kapitlet gälla. Regler om testamente finns främst i 10–17 kap. ÄB. Svaret på din fråga blir således att tredje kapitlet gäller om det inte finns något testamente som säger något annat. Detta betyder även att du har rätt att ärva din moster efter det att din mosters make avlidit. Detta gäller dock enbart om din mosters föräldrar inte lever samt om din mamma (eller övriga syskon till din moster) heller inte är vid liv när din mosters make avlider. Detta följer av tredje kapitlet och gäller om inget annat är skrivet i testamente.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare