FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/07/2018

Trasig vara under transport vid köp på Tradera

Hej,

Har vunnit en auktion av en matservis från Rörstrand på Tradera.

Paketet skickas med DHL och när det kommer fram till mig är det som ligger i botten, ett uppläggningsfat och en såssnipa krossade.

Säljaren har förpackat 20 kg porslin i tidningspapper.

Jag har inte godkänt innerförpackningen bara att det skulle skickas med DHL.

Vem är ansvarig för det här? Ligger det på mig som köpare?

Kan jag häva köpet?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beroende på om säljaren är en privatperson som du eller en näringsidkare (företag/butik eller liknande) gäller lite olika regler. Jag kommer därför att gå igenom båda situationerna här nedan.

Vad gäller om säljaren är en privatperson?
Är säljaren en privatperson hittar du reglerna i Köplagen (KöpL).

Vem är ansvarig för varan under transporten – du eller säljaren?
Risken för varan (dvs. ansvaret för varan) övergår från säljaren till dig som köpare när varan avlämnas. (13§) I det här fallet gäller det ett så kallat transportköp och då får det betydelse om varan har skickats till dig inom en och samma ort eller inte.

Har varan skickats inom samma ort, eller inom ett område där säljaren vanligtvis ordnar transport av liknande varor, sker avlämnandet och övergången av risken när varan har kommit fram till dig. Följaktligen är då säljaren ansvarig för varan fram till dess att du har fått den i din ägo, vilket innebär att säljaren är ansvarig för skador under transporten. I så fall är det säljaren som ska kompensera dig för skadan.

Det är kanske mer troligt att varan har skickats till dig från en annan ort och då ses den som avlämnad redan när den har kommit till transportören (DHL i det här fallet). Då är det du som bär risken för varan under transporten och står för skador som uppkommer. () I ditt fall verkar det dock som att säljaren har förpackat porslinet dåligt. Om du kan bevisa att skadorna beror på säljaren och den dåliga förpackningen så är det hen som svarar för det oavsett. (12§)

Reklamation
För att kunna åberopa felet på porslinet och ha rätt till påföljder måste du reklamera genom att kontakta säljaren och informera denne om felet. (32§)

Vilka påföljder kan du ha rätt till? Går det att häva köpet?
I första hand är det avhjälpande av felet eller omleverans av varan som är alternativen att välja mellan. Att laga trasigt porslin blir inte aktuellt. Har säljaren mer porslin på lager är den enklaste lösningen omleverans av de trasiga varorna. (34§)

Skulle det inte vara möjligt med en omleverans har du rätt till prisavdrag eller hävning av köpet. Att häva köpet är endast möjligt om felet var av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg detta. Eftersom det endast var två delar av en hel servis som var trasiga är det tveksamt om felet kan anses vara av väsentlig betydelse men kan du bevisa det så kan du ha rätt att häva köpet. (39§) Därför är prisavdrag för de trasiga varorna en lösning närmare till hands. Det finns tyvärr ett undantag för prisavdrag som gäller begagnade varor på auktion som gör att du inte har lagstadgad rätt till det om det skulle röra sig om begagnat porslin men jag skulle rekommendera dig att försöka komma överens med säljaren ändå i så fall, eftersom ni själva kan avtala och komma överens om annat än vad som står i Köplagen. (38§)

Vad gäller om säljaren är en näringsidkare?
Är säljaren en näringsidkare, eller med andra ord ett företag, en butik eller liknande, är det istället Konsumentköplagen (KköpL) som är gällande reglering.

Säljaren står enligt KköpL för risken fram till dess att varan har avlämnats, dvs. tills du har varan hos dig. Säljaren står alltså för det trasiga porslinet under transporten. (6 och 8§§)

Du måste även enligt KköpL reklamera varan genom att kontakta säljaren för att ha rätt till påföljder. (23§)

Du har i första hand rätt till avhjälpande av felet eller omleverans av nytt porslin. (26§) Skulle det inte komma i fråga kan du kräva prisavdrag för felet (28§) eller häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig. (29§) Som konsument har du ett starkare skydd än om du köpt porslinet av en privatperson och därför finns inte samma begränsning vad gäller prisavdrag för varor på auktion så det är förmodligen det enklaste alternativet om det inte är möjligt för säljaren att skicka dig nytt porslin.

Sammanfattning, tips och råd
Något olika regler gäller beroende på om köpet har skett mellan dig och en annan privatperson eller mellan dig och ett företag. Du har större skydd vid det senare alternativet, i rollen som konsument. Oavsett vilken av situationerna som gäller är det sannolikt att felet beror på säljaren (den dåliga packningen) och du har då rätt till påföljder. I första hand är det omleverans som gäller men är inte det möjligt kan du ha rätt till prisavdrag eller eventuellt hävning av köpet.

Jag rekommenderar dig att kontakta säljaren i första hand så att du kan reklamera felet (om du inte redan har gjort det). Förhoppningsvis kan ni komma överens om en lösning som passar er båda. Många säljare brukar vara måna om goda omdömen och jag rekommenderar dig därför att försöka komma överens med säljaren genom direktkontakt med hjälp av kontaktuppgifterna du hittar under "Mina köp". Skulle säljaren inte vara samarbetsvillig eller inte svara rekommenderar jag dig i andra hand att kontakta Traderas kundtjänst som kan hjälpa till. Gäller det ett konsumentköp kan du också vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det finns även möjlighet att gå till domstol med saken men det är inget jag rekommenderar i första hand eftersom processen är långdragen och kan vara kostsam.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare