Trakasserad till att säga upp mig - har jag rätt till ersättning?

Hej

Har efter en lång och utdragen process valt att gå med på ett dåligt utköpsavtal från min anställning från en kommunal arbetsgivare. Har också anlitat en privat jurist eftersom facket inte gjort något för att stötta mig. Den kommunala arbetsgivaren har sagt till mig att söka annat jobb, förtalat mig inför övriga arbetsgrupper på den skola jag varit anställd, brutit mot sekretessen grundat min fysiska och psykiska status och mycket annat som blir för mycket att skriva men har det nedtecknat. Skrev på uppsägningsavtalet som innebär 6 månadslöner från arbetsgivaren utan krav på motprestation. Det juridiska ombudet sa till mig inledningsvis att det oftast landar på 15-16 månadslöner, men nu blev det 6 månadslöner. Jag har själv gjort en KIA-anmälan grundat brister i den psykosociala arbetsmiljön -

Faktum kvarstår att jag är skadad av beteendet från arbetsgivaren - går på tunga mediciner, i terapi och är utan jobb (som jag gått med på iofs). Men den tvingande faktorn finns kvar i form av att arbetsgivaren i mitt fall "har handlat i strid med god sed på arbetsmarknaden" och genom det brutit först mot AML och sedan indirekt mot LAS - När arbetsgivaren bryter mot kollektivavtalet kan arbetstagaren och facket få skadestånd enligt paragraf 55 i medbestämmandelagen, mbl.

https://www.lag-avtal.se/arbetsratt/rattslaget-jurist-letar-ny-vag-till-skadestand-6985252

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivarens påtryckningar kan utgöra utgöra provocerad uppsägning

Jag beklagar det du har blivit utsatt för på din arbetsplats. Vad jag förstår från din fråga undrar du över möjligheterna till ersättning för en provocerad uppsägning. Provocerad uppsägning innebär att arbetsgivaren genom att handla i strid mot god sed på arbetsmarknaden har förmått dig att initiera en uppsägning (se bl.a. AD 2006:42). I sådana fall räknas den till synes frivilliga uppsägningen från arbetstagarens sida som en otillåten uppsägning från arbetsgivarens sida. Utifrån vad du berättar låter det sannolikt att du kan ha blivit utsatt för en provocerad uppsägning.

En provocerad uppsägning innebär att arbetsgivaren strider mot 7 § LAS eftersom uppsägningen saknar saklig grund för uppsägning (prop 1973:129 s. 129). Vid otillåten uppsägning kan arbetstagaren ha rätt till ekonomiskt skadestånd för förlorad inkomst och allmänt skadestånd (38 § LAS). Det ekonomiska skadeståndet grundar sig i en faktisk ekonomisk skada så som utebliven lön. Det allmänna skadeståndet behöver emellertid inte grunda sig i någon egentlig ekonomisk förlust utan kan utgöra exempelvis ersättning för kränkning.

Utköpsavtal kan vara en provocerad uppsägning

Utköpsavtal innebär att arbetsgivaren genom en frivillig uppgörelse med arbetstagaren säger upp denne för en ersättning. Anledningen varför ersättning utgår är att det inte finns någon skälig grund för uppsägning rent arbetsrättsligt. Ett utköp sker således eftersom arbetsgivaren genom att säga upp arbetstagaren annars strider mot arbetsrätten. Sådana avtal är inte förbjudna men ledordet är här "frivillig överenskommelse". Det innebär att även uppsägning som sker till följd av ett utköpsavtal kan vara provocerad, vilket skulle innebära att du har rätt till skadestånd på grund av otillåten uppsägning.

Det finns andra möjligheter till ersättning

Socialförsäkring för arbetsskada

Du beskriver att arbetsmiljön har orsakat dig psykiskt lidande. Psykiskt lidande till följd av ohållbar psykosocial arbetsmiljö kan klassas som en arbetsskada vilket skulle innebära att du har rätt till arbetsskadeersättning. Arbetsskadeersättning är en typ av socialförsäkring som ersätts av Försäkringskassan. En förutsättning för att få ut ersättning är att skadan anmälts av arbetsgivaren. Har arbetsgivaren inte anmält skadan kan du göra det själv via arbetsmiljöverket. Förutom arbetsskadeersättning kan du ha rätt till trygghetsförsäkring då din arbetsplats har tecknat kollektivavtal.

Brott mot kollektivavtal

Har arbetsgivaren stridit mot kollektivavtal kan du även ha rätt till ersättning enligt 55 § MBL. Artikeln du refererar till relaterar till huruvida det kan utgöra ett brott mot kollektivavtal om arbetsgivaren handlande strider mot god sed på arbetsmarknaden. Rättsläget är inte klart vad gäller den frågan eftersom sådana kollektivavtalsbrott inte strider mot specifika villkor i kollektivavtalet. Enbart om det kan styrkas att det finns underförstådda förpliktelser i kollektivavtalet kan strid mot god sed klassas som stridigt med kollektivavtal och således vara skadeståndsgrundande. Däremot är det möjligt att din arbetsgivare även har brutit mot andra lydelser i kollektivavtalet som kan innebära att du kan ha rätt till skadestånd.

Sammantaget finns flera vägar att gå angående rätt till ersättning. Klassas uppsägningen och utköpsavtalet som en provocerad uppsägning kan du ha rätt till skadestånd enligt LAS. Har arbetsgivaren stridit mot kollektivavtal kan du även söka ersättning enligt MBL. Slutligen kan du för dina arbetsmiljörelaterade skador söka ersättning från olika socialförsäkringar.

Jag råder dig starkt att kontakta en jurist för att närmre undersöka hur dina specifika omständigheter står sig i relation till de möjligheter som finns i lagen. Lawline kan självklart bistå dig i detta. Kontakta mig på my.ohman@lawline.se så förmedlar jag dina kontaktuppgifter vidare till Lawlines kunniga jurister.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare