Trafikskadeersättning och begränsning av skada

Körde på en annan bil när jag skulle parkera. Hennes bil fick en repa på runt 7 cm i diameter. Hon sa att det skulle kosta runt 8000 att reparera detta ty man måste lackera om hela bilen. Jag har gjort lite efterforskning och hittat en teknik som heter spot repair, som bara reparerar repan och inte hela bilen. Detta skulle kosta runt 2000. Hon tog mitt nummer, jag tog inte hennes. Om hon skulle ringa och kräva mig på 8000 även fast det kanske var möjligt att reparera den för 2000, hur blir det då? Måste jag betala 8000 ändå? Jag fick aldrig hennes nummer så jag har inte haft någon möjlighet att informera henne om detta men det måste väl vara hennes ansvar?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga! Att ha en trafikförsäkring på sin bil är något som är tvång enligt lag. Jag förutsätter således att du har en sådan. Det kommer i så fall innebär att den skada du åsamkade hennes bil kommer ersättas ur din trafikförsäkring, detta enligt 10 § 2 st. TSL (https://lagen.nu/1975:1410#P10S2) om hennes bil inte stod parkerad och enligt 11 § TSL (https://lagen.nu/1975:1410#P11S1) om bilen var parkerad. Därför bör du höra av dig till ditt försäkringsbolag som tillhandahåller försäkringen och anmäla det som har hänt. På samma sätt kommer hon troligtvis vända sig till sitt försäkringsbolag. Därefter kommer bolagen sinsemellan handlägga det hela och betala ut ersättningen till den skadelidande varför det enbart kommer påverka dig i begränsad omfattning. Din försäkringspremie kommer troligtvis höjas på grund av händelsen, varför det trots allt är intressant att begrunda den reparationsersättning hon enligt lag och allmänna principer har rätt till. Ersättningen utgår på allmänna skadeståndsrättsliga grunder och innebär att hon har rätt till den summa det kostar att reparera skadan. Hon är vidare skyldig att begränsa sin skada, vidta skäliga åtgärder för att reparera den samt välja det billigaste alternativet. Därför kommer din trafikförsäkring bara ersätta den summa som krävs för att återställa bilen i sitt ursprungliga skick och inte för att omlackera hela bilen, under förutsättning att detta inte anses nödvändigt. Men som sagts ovan, det här kommer ditt försäkringsbolag att hantera och det är således en fråga som kommer skötas av dem.
    Hon skulle kunna kräva dig på skadestånd istället för att erhålla trafikskadeersättning, men då gäller samma princip som sades ovan angående begränsning av skadan och använda det billigaste alternativet. Skadeståndsanspråk i sådana här situationer används sällan i praktiken, varför det är mest troligt att ärendet kommer skötas via försäkringsbolagen. Men om det skulle vara som så att hon kräver dig på skadestånd kommer du istället för henne ha rätt erhålla trafikskadeersättningen från försäkringsbolaget. I slutändan kommer således de båda alternativen leda till samma sak - att ditt försäkringsbolag ersätter den skada du orsakat på hennes bil.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare