FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/09/2018

Trädstam växer in över tomt

Vad gäller när grannens trädstam växer in i mitt garagetak

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller grannars grenar och träd som växer in på ens tomt så regleras det rättsförhållandet mellan grannar i jordabalkens tredje kapitel. Grenar och rötter som tränger in på ens fastighet har man som fastighetsägare rätt att ta bort, om det är så att grenarna eller rötterna medför olägenhet för fastighetsägaren. Om borttagningen av grenar eller rötter kan medföra skada av betydelse för ägaren av trädet, vilket det oftast kan, så är man skyldig att tala med ägaren/grannen först och bereda grannen tillfälle att själv ta bort grenarna. (3 kap. 2 § jordabalken)

Vad gäller trädets stam så får man däremot inte röra den. Ett träd riskerar att dö av ett sådant ingrepp och ovanstående lagreglering gäller endast för grenar och rötter tillhörande trädet.

Viktigt att veta om det skulle bli aktuellt med att exempelvis ta bort grenar från trädet, så får man heller inte ta bort dem på ett sådant sätt att trädet dör av ingreppet. Det skulle nämligen vara att likställa med att ta bort trädet helt, vilket inte är tillåtet. Vid ingrepp där trädet dör kan man bli ersättningsskyldig.

Om trädet orsakar problem för er kan ni alltid testa att tala med er granne och se om ni kan komma överens om någon lösning, i övrigt gäller ovanstående enligt lag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare