Tolkning av umgängesdom

Hej! Hjälp mig tyda en punkt i en umgängesdom.

Jag är boendeföräldrer och därför är domen konstruerad enligt följande:

2. Xx skall ha rätt till umgänge med xx enligt följande:c) påsk; år 2018 och 2020 från skärtorsdagen efter förskolans slut till dagen efter

annandag påsk vid förskolans början och därefter med början år 2023 vartannat

påsklov från sista skoldagen före lovet efter skoldagens slut till första skoldag-

en efter lovet vid skoldagens början,

Betyder detta att år 21 och 22 är "mina"? Vi är oense om hur påsken i år ser ut. Jag säger att den är "min", medans andra part säger att den är hans.

Vad stämmer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår dig undrar du vem domstolen gett rätt till umgänge med barnet påsken åren 2021 och 2022. Din fråga handlar alltså om tolkning av en dom. När man tolkar domar så ska man alltid utgå ifrån vad som ordagrant står och vara försiktig med så kallade motsatsslut. I din fråga har du uteslutit en del av domen. Jag kommer utgå ifrån att det inte står något relevant i delen du uteslutit och besvara din fråga endast utifrån den del av domen du tagit med.

I detta fall har domstolen sagt att X har rätt till umgänge påsken 2018 och 2020 samt vartannat påsklov efter 2023. Domstolen har inte sagt någonting om någon umgängesrätt för X på påskarna åren 2021 och 2022. Detta innebär att X inte kan göra anspråk på någon sådan umgängesrätt. Barnet ska därför vara hos boendeföräldern, alltså dig.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare